Circulair bouwen in de praktijk
Het thema van deze summit was circulair bouwen en innovatief ondernemen: de hype voorbij! Centraal stond de ontwikkeling van het eerste volledig aantoonbare circulaire distributiecentrum van Bleckmann.
Mark van Onna, general manager real estate en voormalig bestuurslid van Port of Twente, lichtte toe waarom duurzaam bouwen niet voldoende was en waarom Bleckmann heeft gekozen voor circulair. Samen met Hans Korbee, expert circulaire bouweconomie, en Joost van Gilse, directeur architect DENC, werd onder leiding van Annemarie Brüning een interessante paneldiscussie gevoerd over de uitdagingen van circulaire bouwen. Vervolgens gingen bezoekers in 8 tafels in gesprek over uitdagingen en actuele thema’s. Opvallend hoe alle aanwezigen doordrongen waren van de noodzaak om duurzamer te werken. Er was behoefte aan betere omschrijvingen van aspecten van duurzaamheid. BREEAM werd daarbij genoemd ter vergelijking. De panelpresentatie, gesprekken aan de tafels en de wrap-up na afloop waren dan ook serieuze uitwisselingen gedachten over oplossingen en ervaringen. De algemene sfeer was bijzonder aangenaam en het was geen "Twents feestje". Velen kwamen van ver weg. Kortom: een prima pres(en)tatie van Port of Twente.
Leukste en beste logistieke hotspot boven de rivieren
Bij zijn welkomstwoord stelde André Pluimers, voorzitter van Port of Twente, aan dagvoorzitter Annemarie Brüning onder andere dat regio Twente, mede door het multimodale bedrijventerrein XL Businesspark in Almelo, een steeds interessantere vestigingslocatie is voor bedrijven actief op het gebied van opslag en logistiek. ”We noemen ons daarom ook al een tijdje de leukste en beste logistieke hotspot boven de rivieren.” Inspirerende voorbeelden zoals het circulaire distributiecentrum van Bleckmann, maar ook de langste groenwand van Europa en de inbedding van bedrijventerreinen in het landschap voor biodiversiteit laten zien hoe we logistiek anders kunnen organiseren en presenteren. Met dit soort voorbeelden proberen we het negatieve beeld dat er heerst te pareren, waarbij het uitgangspunt van Twente is dat we logistiek beter, slimmer en duurzamer moeten organiseren.”